Digitale prentenboeken

Een digitaal prentenboek is geen vervanging van echte prentenboeken. Wel kan je hiermee zelf nieuwe prentenboeken maken, op maat van je kleuters en jezelf. Die zelfgemaakte prentenboeken kan je dan op je laptop tonen, eventueel via de TV, of kan je uitprinten op stevig papier om je kinderen te laten bladeren. Het grote voordeel van digitale prentenboeken is dat je er geluid kunt aan toevoegen, bijvoorbeeld je eigen stem die het verhaal vertelt, of mooie achtergrondmuziek. Ook kan je de prenten wat laten bewegen of inzoomen of uitzoomen.

De afbeeldingen voor je digitale prentenboek kan je halen van bestaande papieren prentenboeken, van te zoeken op internet naar mooie afbeeldingen over je thema, of van foto’s die je zelf trekt van je kleuters terwijl ze een verhaal naspelen.

 

Hieronder een opsomming van allemaal websites met bestaande digitale prentenboeken:

http://www.symbaloo.com/mix/prentenboeken

http://www.hetsprekendboek.nl/BookHtml5.aspx?id=c37c9de3-242c-e111-937d-005056c00008

http://www.leesmevoor.nl/index.htm

http://prentenboeken.classy.be/

https://www.pinterest.com/ictjufmia/digitale-prentenboeken/

http://www.meestermichael.nl/digibord/ob%20prentenboeken.html

https://www.pinterest.com/vlinder1977/digitale-prentenboeken/

https://nl.pinterest.com/pmvanginkel/digitale-prentenboeken-kleuters-digital-picture-bo/

https://www.bibliotheek.nl/prentenboeken.html

http://prentenboek.yurls.net/nl/page/

https://nl.pinterest.com/mjploegerkopper/lente-digitale-prentenboeken-filmpjes-lessen-liedj/

http://www.123lesidee.nl/index.php/site/links/663

http://www.digibordonderbouw.nl/index.php/themas/dieren/kikker/kikker

https://www.youtube.com/watch?v=NGI-l8vbRBA

http://www.kindertube.nl/digitale-prentenboeken-zandkasteel/digitale-prentenboeken-zandkasteel-filmpjes.html

http://www.leesmevoor.nl/digitale-prentenboeken/draakje-leert-het-wel.htm

http://www.sportbasisschool.be/sgreinaert/leerlingsite/Gepersonaliseerde%20oefeningen/Beren/Dat_komt_er_nou_van.pps

 

Je kan ook zelf een prentenboek maken met Book Creator op iPad of met Powerpoint. Hieronder vind je enkele handleidingen:

https://drive.google.com/open?id=0B3JZe3ayFne2OWFrS1NhMFNmamc

https://drive.google.com/open?id=0B3JZe3ayFne2UXlqVWk5MC1JS3M

https://www.scribd.com/document/277389372/Digitaal-prentenboek#

 

Heel goede gratis website om zelf een digitaal prentenboek te maken met heel mooie afbeeldingen: Storybird, zie hieronder voor handleidingen

http://www.detaallijn.nl/uploads/Digitaleboekenmaken.pdf

http://www.ict-platform.be/pdf/handleiding_storybird.pdf

http://members.home.nl/hvanschie/storybird.pdf

 

Voorbeeld uit http://www.detaallijn.nl/uploads/Digitaleboekenmaken.pdf:

Een peuterspeelzaal werkt met het thema ‘herfst’. De leidster heeft zelf een digitale versie gemaakt van het prentenboek Eendje in de regen en dat zelf ingesproken. Ze heeft ook een digitaal woordenboek gemaakt van een aantal kernbegrippen bij dit thema en bij het prentenboek, zoals: het regent, het waait, de druppel, de plas, de paraplu, de laars, de jas, de boom, het blaadje, herfst, de zon schijnt, de wolk, de tak, het buitje, de modder. Bij de stap Oriënteren introduceert de leidster het (papieren) prentenboek in de groep met behulp van een aantal voorwerpen, zoals laarzen en een paraplu. Ze bladert met de kinderen door het boek en praat met hen over de afbeeldingen, waarbij ze de kernwoorden herhaaldelijk benoemt. De zorgleerkracht heeft dit vooraf al een keer gedaan met de zorgkinderen. Na de introductie van het boek mogen de kinderen de woorden bekijken op de computer. Het digitale prentenboek mogen de kinderen pas in de volgende fase bekijken, nadat het een keer ‘echt’ is voorgelezen. Tijdens de stap Demonstreren leest de leidster het verhaal voor, weer met de voorwerpen erbij. Na het voorlezen mogen de kinderen het verhaal op de computer bekijken en mogen zij ook het woordenboek weer bekijken. Tijdens de stap Verbreden leest de leidster het verhaal opnieuw voor. Na het voorlezen mogen de kinderen het verhaal en de woorden weer op de computer bekijken. De zorgleerkracht doet dit samen met de zorgkinderen en koppelt het verhaal aan de eigen ervaringen van de kinderen. Bij de woorden geeft ze voorbeelden van zinnen waarin de woorden voorkomen. Tijdens de stap Verdiepen wordt het verhaal opnieuw voorgelezen en vraagt de leidster de kinderen om de verhaallijn na te vertellen. Na het voorlezen mogen de kinderen in tweetallen het verhaal op de computer bekijken. Ze mogen proberen om zelf het verhaal te vertellen. Om beurten vertellen ze bij een afbeelding wat er gebeurt. De kinderen spreken de tekst ook in. Deze komt met een fotootje van het kind in het prentenboek, naast de tekst van de leerkracht. De zorgleerkracht geeft ondersteuning in de klas.